REUNIÓ AMB LA DIRECCIÓ TERRITORIAL DE CASTELLÓ 23/02/2016
La presidenta, Silvia Centelles, i els representants de FAPA, Ester Pardo i Alfons
Dastis, s’han reunit hui dimarts 23 de febrer amb el director territorial d’educació,
Robert Roig i la cap de serveis educatius, Ma Josep Palmer. Aquesta trobada, forma part
de les reunions periòdiques que la federació i la inspecció educativa han acordat
celebrar cada mes per tractar els principals problemes educatius detectats per les AMPA
en els centres de la província de Castelló. L’objectiu és obrir un canal de comunicació
fluid entre l’administració i les AMPA per atendre les principals necessitats dels pares i
mares i contribuir així a millorar la qualitat de l’educació a les nostres comarques.
En la reunió s’han tractat els problemes de gestió dels menjadors escolars de les zones
rurals, la nova fase de la xarxa llibres, els concerts educatius, l’arranjament escolar, els
programes de plurilingüisme, l’organització de les Aules CIL, la territorialització de la
borsa, els problemes de convivència que han sorgit en diversos centres de la província
de Castelló, el cas del CEIP Vicent Marçà i les escoletes de la Coordinadora Gran Via.
Menjador escolar
Els representants de FAPA han traslladat al director territorial i a la cap de serveis
educatius els problemes de finançament dels menjadors escolars i les propostes de
les AMPA de l’interior de Castelló per millorar la gestió del servei, així com la falta
d’espais per habilitar el menjador que pateixen els centres de Forcall o de
Castellnovo. Per la seua banda, Palmer s’ha compromés a gestionar els problemes
d’infraestructures per als menjadors d’aquests dos centres i, d’altra, Roig ha
explicat que tindran en compte les propostes de les AMPA per a millorar la gestió
dels serveis de menjador. Així mateix, el director territorial ha convidat a FAPA a
participar en una jornada que es celebrarà pròximament per tractar els problemes
tant de serveis com de mobilitat de les zones rurals de Castelló. Al respecte, el
conseller territorial, ha explicat que “som conscients dels problemes que afecten a
les comarques de l’interior de Castelló i volem fer participar a la ciutadania que
resideix en aquest territori per donar solucions i afavorir la ruralitat”.
En referència a la nova normativa que prepara la Conselleria sobre la regulació del
menjador escolar, han explicat que s’afavorirà l’alimentació i els productes de
proximitat i s’estudiarà la manera d’ajustar i regular millor les ajudes al transport i
al menjador escolar i la gestió desl serveis en les zones rurals. No obstant això, no
veuen viable augmentar el preu dels menús o suprimir el sou del personal docent
encarregat del menjador escolar.
Concerts i arranjament escolar
Un altre dels temes que s’han abordat en la reunió ha estat el dels concerts
educatius. El tema ha sorgit arran la reivindicació de l’AMPA del CEIP Pintor
Camarón que denuncia la massificació del seu centre, l’únic de titularitat pública a
Sogorb, davant l’existència de dos centres concertats. En aquest sentit, Roig ha
afirmat que el govern de la Generalitat ha mostrat públicament la seua voluntat de
desconcertar l’educació i potenciar l’educació pública. No obstant això, en l’àmbit
estatal la LOMCE impedeix que es desconcerten línies si hi ha peticions de les
famílies. Davant d’aquesta situació, donat que la majoria dels partits que podrien
governar l’estat estan per derogar la LOMCE, la Generalitat queda a l’espera que la
llei es retire per poder fer efectiva la desconcertació.
Mentre es fa realitat la retirada de la nova llei educativa, com no s’arribarà a temps
per al pròxim curs, perquè actualment ja s’està gestionant l’arranjament escolar, la
intenció de la Conselleria d’Educació és reduir la ràtio per mantenir les línies dels
centres públics. En aquest sentit, Roig també ha explicat que en l’arranjament
escolar s’afavorirà a les escoles públiques que ja han sigut retallades per no reduir
línies i fomentar la continuïtat de les escoles de titularitat pública.
Xarxa Llibres
En referència a la xarxa llibres, Roig ha explicat que s’està regulant la part més
complicada: “convertir la subvenció en bancs de llibres” i que per fer realitat la
creació dels bancs de llibres l’administració necessita la implicació i la
col·laboració de tota la comunitat educativa en els seus centres per poder portar a
terme la gestió. Així volen fer una crida a les AMPA per sol·licitar la seua implicació
en els projectes de bancs de llibres dels seus centres, ja que consideren que són la
clau per garantir el bon funcionament i el manteniment dels bancs de llibres.
Problemes convivència
Per una altra banda, s’han abordat problemes de convivència en diversos centres de les
comarques de Castelló. Així, els representants de la Conselleria s’han compromés a
intervenir davant la insatisfacció dels pares i mares pel comportament i la metodologia
de treball d’un docent al CEIP Blasco Ibáñez i estudiaran també els problemes de
convivència que generen els estudiants absentistes de l’IES Miquel Pèris del Grau de
Castelló. En aquesta línia, FAPA també ha traslladat a l’administració que L’AMPA del
CEIP Mare de Déu dels Àngels de Sant Mateu demana un protocol d’actuació
davant la conducta violenta contra companys i professorat d’un alumne del centre,
que requereix a més, d’atenció sanitària. Al respecte el director territorial i la cap
de serveis educatius han explicat que s’estudiarà el cas ja que existeixen centres
específics per derivar i tractar a persones amb conductes violentes.
Aules CIL
En resposta a la consulta sobre les aules CIL de l’AMPA del CEIP Pintor Camarón de
Sogorb. Palmer ha explicat que les aules CIL funcionen de manera experimental
però no estan normativitzades. La normativa està pendent de publicació. No
obstant això, sí que es basen en informes tècnics, és a dir, en els dictàmens que
realitzen els psicopedagogs dels centres, ja que els recursos s’assignen en funció de
les necessitats que es justifiquen des de les escoles. Així mateix, els representants
de la conselleria són conscients de la falta de coordinació entre les diferents àrees
de la Generalitat i expliquen que s’estan portant a terme reunions entre sanitat,
funció pública, serveis socials i educació per millorar la comunicació i optimitzar
els serveis.
Borsa de treball
Sobre les propostes de les AMPA del Baix Maestrat, que demanen un nou sistema
d’adjudicacions de la borsa de professorat, Roig ha explicat que s’està treballant en
la millora del funcionament de la borsa del personal docent i que s’han fet avanços.
De fet, afirma que s’ha reduït el temps per cobrir les baixes i que s’està estudiant la
territorialització.
Plurilingüisme
En referència a la consulta de l’AMPA del CEIP José Soriano sobre la continuïtat del
seu programa experimental plurilingüe, Roig ha explicat que els programes de
plurilingüisme que ja existien es mantindran, sempre que així ho vulguen les
famílies. No obstant això, aquests programes no es generalitzaran a tots els centres
perquè no són viables i s’està preparant una nova regulació que impulsarà nous
projectes plurilingües que pretén millorar els existents.
CEIP Vicent Marçà
Respecte a la notícia publicada al periòdic Mediterràneo sobre l’ús de les
infraestructures del CEIP Vicent Marçà de Castelló en la direcció territorial afirmen
que la Conselleria no ha pres cap decisió en aquesta línia. Tanmateix, expliquen
que en tot cas és un tema que correspon a l’ajuntament de Castelló ja que fa
referència a l’organització de la ciutat i per tant, s’hauria de consultar amb el
regidor d’educació, en aquest cas, Enric Porcar.
Escoletes de vacances
Finalment, també s’ha comentat el cas de les escoletes que s’organitzen durant els
períodes de vacances, concretament, el cas de les escoletes de la coordinadora
d’AMPES de Gran Via que es programen conjuntament per optimitzar recursos i
donar serveis a totes les famílies del barri. FAPA ha plantejat els dubtes generats
per la direcció d’alguns dels centres de la zona per a l’organització conjunta de les
escoletes i el director territorial ha explicat que no hi ha cap problema en què
xiquets i xiquetes es traslladen a un altre centre, que no és el propi, per poder
participar de les activitats. De fet, com no s’organitzen en horari escolar és
responsabilitat de les famílies autoritzar als menors per formar part de l’escoleta i
com que els centres són de titularitat municipal i correspon a l’ajuntament cedir-
los per a l’organització d’escoletes i altres activitats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario